Eh, murahnya kos kereta pergi ke gunung Fuji.
Bagi yang pergi ke Jepun, antara benda yang difikirkan adalah pengangkutan jenis apa hendak guna. Pergi ke kawasan bandar utama, pilihan pengangkutan menjadi semakin banyak. Contoh yang popular ialah tren.
Orang Jepun pun apabila pergi kerja mereka menggunakan tren walaupun mempunyai sebuah kereta Ferrari. Kereta itu digunakan pada hari minggu sahaja. Tidak disangkal lagi tren merupakan pengangkutan yang murah di kawasan bandar, dimudahkan lagi dengan jadual kekerapan yang tinggi.
Walaupun begitu, tidak semua tempat di Jepun sesuai dinaiki kenderaan awam, lagi-lagi apabila membawa golongan berbilang umur.
Persediaan menggunakan jenis kenderaan yang lebih fleksibel sangat dititikberatkan supaya masalah lain kurang berlaku. Kalau berlaku pun boleh diselesaikan dengan lebih cepat.
Sebagai contoh tempat yang sesuai dinaiki kereta ialah kawasan berhampiran gunung Fuji. Di situ, walaupun ada bas awam tetapi kekerapannya tidak seperti di Tokyo, termasuklah jadual ketibaan dan perlepasan tren.
Bagi yang ingin mencuba pengangkutan kereta, kos tertentu boleh diperhalusi supaya tidak āoverbudgetā ataupun āover expectationā.
Sebagai contoh, menyewa mpv 8 tempat duduk kosnya begini:
- Sewa 12 jam dalam 20,000-25,000 yen (RM800-RM1000).
Agak sukar untuk mendapatkan kos yang lebih rendah dari itu, melainkan ada orang bagi pinjam, ataupun ada perjanjian khas antara penyewa/syarikat dengan syarikat penyewa kereta.
- Kos minyak kereta MPV ulang alik antara Fuji dan Tokyo adalah dalam 7,000 yen (RM280).
Jarak antara kedua-dua tempat itu lebih kurang 120km. Jadi apabila patah balik anggarannya hampir 240km perjalanan. Kos minyak petrol Ron 95 dalam 135-150 yen per liter (RM5.40-RM6.00).
- Kos tol (Tokyo-Fuji) dalam lingkungan 7,600 yen dua hala (RM304)
Itu adalah kos apabila menggunakan kad ETC (Electronic Toll Collection System), dan ia seperti menggunakan Smart Tag. Tanpa menggunakannya, kos akan menjadi lagi mahal, silap-silap boleh hampir mencecah 9,000 yen (RM360) ataupun melebihi 10,000 yen (RM400).
Bagi yang ingin mencari pemandu, perlu diambil kira bahawa upah juga perlu diberikan. Selalunya dalam 20,000-30,000 yen sehari (RM800-RM1,200). Ia nampak mahal, tetapi di Jepun, āfeelingā 20,000 yen seakan RM200 atau RM300.
Itu belum termasuk kos makan minum dan kos parking apabila perlu singgah Tokyo pada waktu malamnya. Kos parking di Tokyo boleh dikatakan dalam 1,000 yen sejam (RM40).
Jadi, apabila dijumlahkan secara ringkas:
= 25,000 + 7,000 + 7,600
= 39,600 yen. (RM1,584)
= 25,000 + 7,000 + 7,600
= 39,600 yen. (RM1,584)
Seandainya mengambil pemandu, ia menjadi 64,600 yen (RM2,584).
Bagaimana pula apabila sesebuah syarikat akan mengambil untung? Oleh itu ia boleh dibuat dengan 64,600 yen x 1.1 (untung 10%) = 71,060 yen (RM2842.40).
Begitulah kisahnya apabila mengambil perkhidmatan kereta sewa di Jepun. Apabila berjumpa dengan orang yang menawarkan harga lagi murah seperti 25,000 yen, perlu dilihat akan kos-kos yang telah dinyatakan sebelum ini.
Risau harga sedemikian akan berlaku masalah āover expectationā.
============================================
Sumber : Kamal Zharif bin Kamaludin
Comments
Post a Comment